Сенсорний розвиток як основа формування розумових здібностей дошкільника

Основним завданням сенсорного виховання дітей раннього віку  є оволодіння загальноприйнятими еталонами як засобами пізнання реальних предметів. Дітей цього віку вправляють у називанн еталонних властивостей та у співвіднесенні їх ізреальними предметами.

Вихователі реалізовують завдання сенсорного виховання під час різних видів діяльності дітей. Адже необхідною умовою розумового розвитку дошкільників, зокрема, формування в них елементарнихматематичнихуявлень, є діяльніснийпідхід, за якогодіти активно пізнаютьсвіт у всіх видах діяльності — грі, праці, спілкуванні, навчанні, самостійній художній діяльності тощо.

Організовуючи з дітьми всі ці види діяльності, педагог повинен:

•        створити умови, що дадуть змогу кожній дитині набути багатого чуттєвого досвіду, що є привілеєм дошкільного дитинства;

•        формувати вміння орієнтуватися в різнихвластивостях предметів та матеріалів навколишнього світу;

•        розвивати спостережливість;

-        пізнавальнийінтерес до навколишнього світу;

-        здатність емоційно відгукуватися на події і явища навколишньої дійсності;

•        виховувати культуру сприймання.

З огляду на те, що в освітній лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» стрижневою особистісною якістю розвитку є пізнавальна активність, вважаємо за потрібне сформулювати кілька важливих порад щодо активізації прагнення дитини до пізнання, зокрема:

•        підтримуйте дитячу ініціативу;

•        заохочуйте дітей до самостійних творчих пошуків;

•        переорієнтуйте освітній процес з керівництва діяльністю дітей на взаємодію;

•        забезпечуйте сприятливий психологічний клімат у колективі;

•        використовуйте методи та прийоми, спрямовані на підвищення пізнавальної активності дошкільників.

Зазвичай,  діти засвоюють сенсорні еталони у процесі дидактичнихігор і вправ, спрямованих на ознайомлення з формою, кольором, величиною та іншими властивостями предметів та матеріалів.

Пропонуємо вашій увазі декілька простих, але дуже цікавих ігор:

Гра «Кольорові кільця»

В комплект гри входить: різнокольорові резинки для волосся, картки із завданнями.

Зміст гри : надягати резинки на пальчики, відповідно до карточки.

Гра  допомагає закріпити назви кольорів, величину та розвиває:

- дрібну моторику;

-увагу;

-орієнтацію у просторі.

Дидактичний посібник  «Сенсорний куб»

В комплект гри входить: решітки для умивальників, різнокольорові шнурки.

Робота з посібником проходить в декілька етапів:

  1. Знайомство дітей з посібником, використовуючи сюрпризний момент. Діти самостійно вивчають його (торкаються, просовують пальчики в отвори, здійснюють з ним різні маніпуляції). Цей етап триває 3-4 дні).
  2. Спільне вивчення посібника педагога з дитиною (краще вивчення проводити в другу половину дня). Проводяться вправи «Масаж» (обстеження куба),«Скалолаз» (дитина «ходить» по вертикальній поверхні вказівним і середнім пальцем, «Нора» («ховання» пальчиків в отвори), «Мурашки» («ходіння» та «ховання» пальчиків), «Покажи доріжку Зайчику» (за допомогою мотузки певного кольору «прокласти» доріжку, просуваючи шнурок в отвори), «Зроби клубок»(намотування мотузку на палочку(кульку))  та інше. Для зацікавлення і підтримання інтересу дітей бажано використовувати віршований супровід.
  3. Коли у дітей з’явились певні навички, вони грають з кубом самостійно.

Дидактичний посібник  «Сенсорна коробка»

Сенсорна коробка допомагає закріплювати назву сенсорних еталонів,  розвиває допитливість, уяву, дрібну моторику рук.

Робота з сенсорною коробкою проводиться індивідуально та по підгрупам.

Сенсорною коробкою може бути : картонна коробка, пластиковий контейнер, надувний басейн.

Наповнювачі для сенсорної коробки:  галька, солома, сіно, земля,  пісок (натуральний, пофарбований), сіль (дрібна харчова, морська), горіхи, квасоля, різнокольорові кульки, сніг та багато іншого.

Додаткові елементи, які можна використовувати: машинки, муляжі овочів, фруктів, іграшкові тварини, птахи, лопатка, грабельки, відерця  та інше.

Орієнтовна тематика  ігор : «Збираємо урожай» (  відшукування в землі(піску) овочів або фруктів , «Зима» ( діти малюють фарбами по снігу, який необхідно утрамбувати в коробці, доріжки, сліди,), «Подарунки для білочки» ( знаходження горішків поміж різних предметів).

Тематика сенсорної коробки може бути різноманітною, все залежить від фантазії педагогів.

Таким чином,  доцільно та цікаво спланований сенсорний розвиток дітей раннього віку дасть позитивні результати, тому що, щоб із зернятка з’явився паросток, до нього слід благоговійно ставитись; не сподіваючись лише на саму природу. Цей паросток треба плекати, своєчасно підживлювати і поливати, відкривати сонячному промінню, а отже, забезпечити йому життя, що відповідає його природі, призначенню, темпам розвитку.

Категорія: Дитина в сенсорно - пізнавальному просторі | Додав: ponochka80 (23.12.2017)
Переглядів: 270 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0